a. Teorik Kısım:
Derslerde öğrencilere özellikle bitkisel drogların kimyasal bileşimleri, biyolojik etkileri, kullanılışları hakkında bilgi verilmektedir.
b. Laboratuvar uygulamaları:
Bazı önemli drogların mikroskopik analizi ile droglardaki bazı sekonder metabolitlerin teşhisi yapılmaktadır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Programın öğrenme çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Farmakognozi tanımını yapar. Temel araştırma alanlarını bilir. |
1,2 |
1,2,3 |
A,C |
2) Bitkisel droglardaki kalite standartlarını bilir. |
2, 10 |
1,2,3,7 |
A,C |
3) Primer ve sekonder metabolit tanımını yapar, farklarını ortaya koyar. Sekonder metabolitlerin oluştuğu biyosentez yolaklarını bilir. |
1 |
1,2,3,7 |
A,C |
4) Polifenolik bileşikleri tanımlar ve sınıflandırır. |
1 |
1,2,3,7 |
A,C |
5) Flavonoit, izoflavonoit, antosiyanin, tanen ve ksanton gibi polifenolik bileşiklerin temel yapılarını bilir. |
1 |
1,2,3,7 |
A,C |
6) Polifenolik bileşikce zengin olan drogların isimlerini etkilerini ve kullanılışlarını açıklar. |
1 |
1,2,3 |
A,B,C,H |
7) Farmakognozi ya da doğal bileşiklerle ilgili güncel bilimsel makalelere ulaşabilir ve bu konular hakkında derleme yaparak sunum yapar. |
1, 2,5,7,8 |
1,2,3,4 |
G,H |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
|||
Hafta |
Konular (Teorik) |
Laboratuvar |
Ön Hazırlık |
1 |
FARMAKOGNOZİYE GİRİŞ, FARMAKOGNOZİ TARİHİ |
DEMONSTRASYON |
|
2 |
DROGLARIN HAZIRLANMASI |
NİŞASTA VE ÇİÇEK DROGRLARININ MİKROSKOPİK İNCELENMESİ |
|
3 |
DROGLARDA YAPILAN KALİTE KONTROLLER |
KRİSTAL İÇEREN DROGLARIN MİKROSKOPİK İNCELENMESİ |
|
4 |
TEMEL BİYOSENTEZ YOLAKLARI, PRİMER METABOLİTLER; KARBONHİDRATLAR-MONOSAKARİTLER |
YAĞ, MÜSİLAJ VE ALEVRON İÇEREN DROGLARIN MİKROSKOPİK İNCELENMESİ |
|
5 |
TEMEL MONOSAKARİTLER, ECZACILIKTA KULLANILAN MONOSAKARİTLER, OLİGOSAKARİTLER |
STOMA VE KOMŞU HÜCRELERİN MİKROSKOPİK İNCELENMESİ |
|
6 |
POLİSAKARİTLER; HOMOJEN POLİSAKARİTLER HETEROJEN POLİSAKARİTLER; ZAMKLAR, MÜSİLAJLAR VE PEKTİNLER |
SALGI TÜYÜ VE DİĞER SALGI ORGANLARININ MİKROSKOPİK İNCELENMESİ |
|
7 |
LİPİTLER |
LİF, ODUN BORUSU, MANTAR VE TAŞ HÜCRELERİN MİKROSKOPİK İNCELENMESİ |
|
8 |
LİPİTLERLE İLGİLİ BİLEŞİKLER AMİNO ASİTLER VE PEPTİTLER, ENZİMLER VE PROTEİNLER |
BİLİNMEYNEN BİR DROGUN MİKROSKOPİK İNCELENMESİ VE TEŞHİSİ |
|
9 |
LEKTİNLER, SİYANOGENETİK GLİKOZİTLER, GLUKOZİNOLATLAR, BETALİNLER |
PRATİK SINAV |
|
10 |
FENOLİK BİLEŞİKLERE GİRİŞ, FENOLİK ASİTLER KUMARİNLER, LİGNANLAR |
DEMONSTRASYON |
|
11 |
FLAVONOİTLER |
HYPERICI HERBA DROGUNDA TOTAL FENOL VE FLAVONOİT MİKTAR TAYİNİ |
|
12 |
İZOFLAVONOİTLER, ANTOSİYANİNLER TANENLER |
BİTKİSEL DROGLARDAKİ BAZI GLİKOZİTLER VE SEKONDER METABOLİTLERİN TEŞHİSİ |
|
13 |
KİNONİK BİLEŞİKLER, BENZOKİNONLAR, NAFTAKİNONLAR ve ANTRAKİNONLAR FLOROGLUSİNOL ve ORSİNOLLER |
AESCULUS HIPPOCASTANUM’DAN ESSİN ELDESİ |
|
14 |
FARMAKOGNOZİDE ÖZEL KONULAR (ÖĞRENCİ SUNUMLARI) |
TELAFİ HAFTASI |
|
15 |
FARMAKOGNOZİDE ÖZEL KONULAR (ÖĞRENCİ SUNUMLARI) |
|
|
16 |
FARMAKOGNOZİDE ÖZEL KONULAR (ÖĞRENCİ SUNUMLARI) |
|
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
Bruneton, Jean (1999) Pharmacognosy, Phytochemistry, Medicinal Plants (2. Edition) Springer-Verlag |
Diğer Kaynaklar |
Evans, W.C., (2009) Trease and Evans Pharmacognosy, Saunders Elsevier (16th edition) |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
Farmakognozi teorik ve pratik ders notları fotokopisi (Prof. Hasan Kırmızıbekmez, Doç. Dr. Engin Celep) |
Ödevler |
Farmakognozi alanında güncel konuların belirlenmesi sonrasında e-veritabanları ve ilgili kaynak kitapların paylaşımı |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
2 |
55 |
Kısa Sınav |
||
Ödev |
1 |
15 |
Uygulama |
1 |
30 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Zorunlu |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Eczacılık alanında ulusal ve uluslararası güncel, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
|
x |
||||
2 |
Mesleği ile ilgili problemleri tanımlar, verileri toplar, doğruluğu ve güvenilirliğini değerlendirir, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirir, sağlık mesleği mensupları ile paylaşır, diğer kişilere gerekli açıklamaları yapar. |
|
|
x |
|||
3 |
Bilgiyi ve iletişim teknolojilerini kullanarak sağlık alanında görev yapanlar başta olmak üzere ilgili tüm meslek gruplarıyla ve toplumun her kesimi ile kültürel ve etik değerlere uygun olarak doğru ve etkili iletişim kurar. |
|
x |
|
|||
4 |
Toplum sağlığını ilgilendiren konularda mesleki hukuk ve etik kuralları gözetir. |
x |
|
|
|||
5 |
Kariyer farkındalığı yüksek, özgüvenli, ekip çalışmasına yatkın, lider ruhlu, girişimci, üretken ve mali kaynakları yönetebilen bir eczacı olarak görev yapar. |
|
x |
||||
6 |
Farmasötik bakım prensibini merkeze alarak hasta odaklı yaklaşımıyla kolay ulaşılan bir sağlık danışmanı olarak görev yapar ve toplumun sürekli bilgilendirilmesinde etkin rol oynar. |
x |
|
||||
7 |
Bilgilerini, çağın ve toplumun gereksinimleri doğrultusunda meslek içi eğitim ve etkinliklere katılarak geliştirir, çalışma arkadaşlarının mesleki gelişimlerinde rol alır ve yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. |
|
|
x |
|||
8 |
İlaç, kozmetik ürün ve tıbbi cihazla ilgili çok-disiplinli/ disiplinlerarası araştırma ve geliştirme projeleri önerir, yönetir ve sonuçlarını paylaşır. |
|
x |
||||
9 |
Sosyal sorumluluk projelerinde görev alarak bilgi ve becerilerini toplum yararına kullanır. |
x |
|
||||
10 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanırken kalite yönetim sistemlerinin gereğini yerine getirir. |
|
x |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
16 |
4 |
64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
1 |
16 |
Ara Sınav |
2 |
1 |
2 |
Laboratuvar (Sınav haftası dahildir: 16x toplam uygulama saati) |
16 |
4 |
64 |
Laboratuvar ders dışı calışma süresi |
16 |
1 |
16 |
Lab. Ara sınav |
1 |
1 |
1 |
Lab. Final |
1 |
1 |
1 |
Ödev |
1 |
5 |
5 |
Final |
1 |
2 |
2 |
Toplam İş Yükü |
|
|
171 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
6.8 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
7 |